Amatööriradio ilmapallossa - Ilmari historiaa
 

Tue toimintaamme!

 
Ilmari-98 Launch
Ilmari-98:n lähtö

Ilmari Projekti ei varsinaisesti ole Viestikallion projekti, web-sivut on vain hostattu tššllš...

Ilma­pal­lol­la len­t√§­v√§t ama­t√∂√∂ri­ra­dio­lait­teet

Ilmarien historiaa

I,   II,   III,   IV,   V,   VI,   VII,   VIII,   IX,   X,   XI,   XII,   XIII,   XIV,   XV,   XVI,   XVII,   XVIII,   XIX.

Lentojen numeroinnissa on ongelmia, eri lähteissä lasketaan eri tavoin (unohtaen välillä lennon tai pari).

 

"ILMARI" on Suomen Radioamatööriliiton säähavaintopallo, johon on sijoitettu radioamatöörilaitteita.

Ensimmäinen Ilmari lähetettiin 28.5.1967. Uranuurtaja ja kaikkien Ilmareiden puuhamies on ollut ehdottomasti Pauli Töyrylä OH2DV.

Pauli sai innoituksensa Osmo A Wiion OH2TK 1963 Tampereen VHF-päivillä pitämästä esityksestä, että radioamatöörien pitäisi kokeilla luotainpallolla lennätettäviä laitteita.

Tähän mennessä Ilmarin lähtöjä on ollut 18 kpl joista viimeisin Paulin lähettämistä oli 25.5.1980.

Nyt lähes 20-vuoden tauon jälkeen on taas syntynyt innostusta Ilmari-projektiin ja mikä mukavinta Pauli OH2DV on lupautunut antamaan arvokasta tietämystään aikaisemmista Ilmareista, ettei nykyistä projektia tarvitse aloittaa aivan "tyhjästä", kuten Pauli itse joutui aikanaan. Ilmari oli tuolloin todella suuri uroteko ja sai laajaa kansainvälistäkin kiinnostusta.

Nykyisin radioamatöörit lennättävät "Ilmareita" jatkuvasti, eniten Yhdysvalloissa, jossa käytetään jopa pienoisraketteja hyötykuorman kuljetukseen säähavaintopallon lisänä.

Harri Hyvönen, OH6VM, 1998

Kuvakokoelmaa OH2DV:n haastattelusta 2002-Lokakuu-19:OH2DV

Ilmari-I (1967-05-28)

  • Majakat: 144.380 MHz 10 mW, 433.140 MHz 1mW A1
  • L√§ht√∂ 1967-Touko-28 klo 10:20 J√§rvel√§n kansakoululta. Paikalla opettaja Eero Valio OH2NX.
  • Viimeinen signaali kopitettiin klo 12:22 paikallista aikaa.
  • Laajimmillaan kuuluvuutta oli koko etel√§isen suomen alueella.
  • Ilmarin l√∂ysi J√§rvenp√§√§l√§inen Roine Laine Valkialammen rannalta, Vihdist√§.

Heinäkuu 1967 N:o 7,
RA:n pääkirjoitus.

ILMAPALLOILUUN!

Radioamat√∂√∂ritoiminta voi olla my√∂s innokasta kokeilua, ei yksin »workkimista». Er√§s t√§llainen kokeilun aihe on »Ilmarin» tapaiset aktiviteetit. Kun toiminnassamme on menty voimakkaasti tehdastekoisiin laitteisiin on paikallaan my√∂s her√§tt√§√§ uudenlaista aktiviteettia amat√∂√∂rialueillamme. VHF-, UHF- ja SHF-alueet ovat kuin luotuja t√§h√§n tarkoitukseen. N√§iden etuina ovat:

  • Pieni h√§iri√∂taso avaruuskohinan pienentyess√§,
  • antennit ovat pienempi√§, tehokkaampia,
  • alueilla on TILAA.

Kokeiluilmapalloon voitaisiin asentaa välineet ilman lämpötilan, korkeuden, ilmanpaineen yms. mittausta varten. Tässä vain muutama mahdollisuus. Kokeilu erilaisilla antureilla olisi varmasti mitä mielenkiintoisinta.

Viranomaisten suhtautuminen tällaisiin kokeisiin on nyt myönteinen eräiden periaatekysymysten tultua selvitetyiksi. Lupia tarvitaan a) plh:lta ilmapalloradioasemaa varten ja b) kulkulaitostenja yleisten töiden ministeriön ilmailuosastolta pallon lähettämistä varten.

Plh:lle esiteltävässä anomuksessa olisi ilmoitettava laitteen teho, taajuus tai taajuudet, lähtöpaikka, lähtöaika, lähetelaji.

  • L√§ht√∂kohtana kokeessa on se, ettei pallo laitteineen saa menn√§ maan rajojen ulkopuolelle. T√§m√§ olisi varmistettava l√§hett√§m√§ll√§ pallo riitt√§v√§n kaukana maan rajoista. Toinen mahdollisuus olisi se, ett√§ pallo varustettaisiin laitteilla (vastaanotin + r√§j√§ytyspanos), joka rikkoisi sen, jolloin laite saataisiin alas haluttaessa. Ensinmainitussa tapauksessa rajalle on oltava matkaa 100-150 km, mink√§ lis√§ksi on huomioitava tuuliolosuhteet. Tiedot niist√§ saa lentokent√§n meteorologeilta.

Ilmailuosaston lupa tarvitaan siitä syystä, että liikenneilmailun turvallisuus voitaisiin taata. Onhan ilmapallo sentään melko kookas esine. Tässä anomuksessa on mainittava laitteen paino (huom. yli 1kg painoiset on varustettava laskuvarjolla), laitteen koko, lähetysaika ja -paikka, sekä selostus siitä mitä laitteita pallossa on. Jokainen koeanomus käsitellään yksittäistpauksena.

Toivottavaa on, että tällainen kokeilunhalu leviäisi muuallekin Suomeen. Esim. Jyväskylä ja Tampere olisivat FB lähetyspaikkoja. Löytyisiköhän RA:n lukijoiden piiristä halukkaita rakentajia tai vaikutusvaltaisia henkilöitä, joiden kautta voisimme saada edullisesti komponentteja tarkoitukseen ?. .. Kokeilunhalua olisi erituisesti erilaisiin majakoihin ja translaattoreihin.

Mitä tulee kustannuksiin, niin esim. Peritex-pallot maksavat 14 mk (kantokyky 400 g) tai 35 mk (800 g), plh:n lupa 15 mk, laitteen kotelovarustukset (styrox-muovi tms.) ja muut sellaiset tarvikkeet 10 mk, lisäksi itse laitteen kustannukset. Järvelän kokeen välittömät kustannukset liikkuivat siinä 70 markan tienoilla.

Erityisesti haluaisin esittää kiitokset kaikille niille, jotka vaikuttivat 28. 5. 67 toimeenpannun kokeen onnistumiseen, SRAL:n hallitusta myönteisestä suhtautumisesta asiaan, Oy AGA Ab:tä yhtiön lahjoittamasta kaasusta sekä painepullon ja tarpeellisten venttiilien lainasta, viranomaisia heidän tuestaan sekä kaikkia niitä amatööritovereita, jotka olivat paikalla avustamassa tai omissa QTH:issaan havaintoja tekemässä ja niistä raportoimassa!

Pauli Töyrylä, OH2DV

Kes√§kuu 1967   Osa 1, 2, 3, 4.
RA:n artikkeli.

Artikkeleita eri lehdistä Ilmari-I lentoa koskien.

Ilmari-I: kytkentäkaavio.

Luetteloon


Ilmari-II (1968-05-23)

  • Translaattori: sy√∂tt√∂: 432.3 MHz ± 150 kHz, l√§ht√∂: 145.6 MHz, 1W PeP lineaarinen
  • Majakka I: 145.982 MHz 50 mW A1
  • Majakka II: 28.715 MHz 50 mW A1
  • L√§ht√∂: 1968-Touko-23 klo 12:05 Tampereen Lielahdesta. L√§hett√§j√§n√§ OH2BEW.
  • Oli toiminnassa klo 14:30 asti ja sen kautta piti yhteyksi√§ noin 12 suomalaista ja muutama ruotsalainen amat√∂√∂ri.
  • L√∂ydettiin vuoden kuluttua Padasjoen Vesijaolta.
  • Sis√§lsi l√§mp√∂tilan CW telemetrian (pistetiheyden muodossa) sek√§ 145 MHz, ett√§ 28 MHz majakoissa.

Ilmari-II: lohkokaavio 1, lohkokaavio 2, kytkentäkaavio 1, kytkentäkaavio 2.

Luetteloon


Ilmari-III (1969-05-25)

  • Translaattori tehtiin Nro-2:n mallilla osia kannibalisoiden..
  • Translaattori: sy√∂tt√∂: 432.3 MHz ± 150 kHz, l√§ht√∂: 145.6 MHz, 0.5W PeP
  • Majakka I: 145.860 MHz 50 mW A1
  • Majakka II: 3.573 MHz 50 mW A1
  • L√§ht√∂: 1969-Touko-25 klo 12:10 Jokioisista
  • L√∂ytyi 7km Somerolta etel√§√§n er√§√§n maanviljelij√§n viljapellosta.
  • Sis√§lsi l√§mp√∂tilan ja paristoj√§nnitteen CW telemetrian (pistetiheyden muodossa, 2m: l√§mp√∂tila, 80m: paristoj√§nnite)

Luetteloon


Ilmari-IV (1969-06-29)

  • Ilmari-I/III lensi j√§lleen
  • L√§ht√∂: 1969-Kes√§-29 klo 12:00 Jokioisista(?)
  • L√∂yt√§j√§t OH2TH/M ja OH1SH/M (paikka ?)

Ilmari-IV:hen oli suunnitteilla 1296.85 MHz:n vastaanotin, mutta tämä ei toteutunut.

Näihin aikoihin oli toiveita samanaikaiseen lentoon Saksan ARTOB:in kanssa (Ilmari tai vastaava kaasupallo Ruotsista lähtevänä), jolloin oltaisiin voitu rakentaa radiosilta Suomen ja Saksan välille.

UKW-Berichte, Timo Ekko, OH1SM

Luetteloon


Ilmari-V (1970-07-12)

  • Ilmari-I/III lensi j√§lleen
  • Majakka I: 145.863 MHz 50 mW A1 (taajuus muutos!)
  • L√§ht√∂: 1970-Hein√§-12 klo 12:37 (paikka ?)
  • L√∂ytyi Lammin kyl√§n l√§heisyydest√§

Luetteloon


Ilmari-VI (1971-03-07)

  • Ilmari-II lensi j√§lleen
  • Majakka II: 3.573 MHz 50 mW A1 (taajuusmuutos!)
  • L√§ht√∂: 1971-Maaliskuu-07 klo 12:01 Kuopion Rissalan lentokent√§lt√§
  • L√∂ytyi noin 0.5km it√§√§n Rekivaaran vanhainkodista.

Lähtötapahtumia.

Kokeiltiin mahdollisimman hidasta nousua, eli vain vähän nostetta antavaa palloa

Luetteloon


Ilmari-VII (1971-05-30)

  • Ilmari-III lensi j√§lleen
  • L√§ht√∂: 1971-Toukokuu-30 klo 11:00 Jokioisista
  • L√∂ytyi Patan kyl√§st√§ noin 12 km Jokioisista etel√§√§n (yl√∂s ja melkein samaan paikkaan alas..)

Luetteloon


Ilmari-VIII (1972-05-28)

  • Ilmari-III lensi j√§lleen
  • Majakka II: 3.595 MHz 50 mW A1 (taajuusmuutos!)
  • L√§ht√∂: 1972-Toukokuu-28 klo 11:00 Jokioisista
  • OH1OZ l√∂ysi t√§m√§n yksil√∂n K√§rk√∂l√§n l√§helt√§

Lähtövalmisteluja, Löytö.
massavertailua Ilmari-VIII vs. ARTOB-59 vs. Mirabel-II

Luetteloon


Ilmari-IX (1973-09-09)

  • Vain p√§iv√§ys kirjattuna logikirjan sivulle ? Lehtileikkeiss√§ kerrotaan lis√§√§.(clip)
  • Majakka I: 145.525 MHz F2 (taajuusmuutos!)
  • Majakka II: 3.575 MHz 50 mW A1 (taajuusmuutos!)

Luetteloon


Ilmari-X (1975-05-25)

  • L√§ht√∂: 1975-Toukokuu-25 klo 11:00 (paikka ?)
  • ..
  • Ongelmia ja vastoink√§ymisi√§ runsaasti; l√§mp√∂eristysmurheiden takia paristot kylmettyiv√§t liikaa ja napaj√§nnite putosi, jolloin translaattorin v√§litaajuusaste alkoi v√§r√§hdell√§ muuttuen kovin kuuroksi...
  • Sis√§lsi Reinon, OH3MA, tekem√§n uuden digitaalisen (CMOS) telemetriaj√§rjestelm√§n, joka s√§hk√∂tti tietoa numeroina.
Luetteloon


Ilmari-XI (1975-09-14)

  • Translaattori: sy√∂tt√∂: 432.3 MHz ± 150 kHz, l√§ht√∂: 145.6 MHz, 0.5W PeP
  • Majakka I: 145.525 MHz F2
  • Majakka II: 3.573 MHz A1
  • L√§ht√∂: 1975-Touko-25 klo 11:00 Jokioisista
  • Sis√§lsi Reinon, OH3MA, tekem√§n digitaalisen (CMOS) telemetriaj√§rjestelm√§n, joka s√§hk√∂tti tietoa numeroina.
  • L√∂yt√§j√§ OH2AYS

Luetteloon


Ilmari-XII (1976-05-30)

  • Ilmari-X uudestaan
  • Massa: 2550g !
  • L√§ht√∂: 1975-Touko-30 klo 11:00 Jokioisista
  • Voimakas kaakkoistuuli puhalsi Ilmarin Vaasan ja Per√§meren yli pohjois Ruotsiin, josta se l√∂ytyi ja palautettiin!
Luetteloon


Ilmari-XIII (1975-08-29)

  • Ilmari-X uudestaan
  • L√§ht√∂: 1975-Elokuu-29(31?) klo 11:00 Jokioisista
  • L√§hd√∂n hinta 150-200 mk
  • L√∂yt√§j√§ OH1OZ

Luetteloon


Ilmari-XIV (1976-05-30)

Jokioisista yo. päivänä, löytäjä OH1OZ

Luetteloon


Ilmari-XV (1977-06-12)

  • Ilmari-X uudestaan
  • L√§ht√∂: 1977-Kes√§kuu-12 klo 11:00 Jokioisista
  • L√§hd√∂n (pallon) hinta ~300 mk
  • L√∂yt√§j√§ OH2CD

Telemetriadatakuvaajat.

Luetteloon


Ilmari-XVI (1977-08-28)

  • Ilmari-X uudestaan
  • L√§ht√∂: 1977-Elokuu-12 klo 10:00 Jokioisista

Telemetriadatakuvaajat.

Luetteloon


Ilmari-XVII (1978-05-28)

  • Ilmari-X uudestaan
  • 12. l√§ht√∂ samalla translaattorilla
  • L√§ht√∂: 1978-Toukokuu-28 klo 10:00 Jokioisista
  • Putosi mereen Helsingin lounaispuolelle, oletettiin kadonneen, l√∂ytyi lopulta Porkkalan niemen k√§rjest√§ noin kuukauden p√§√§st√§.
  • K√§rsi korroosiovaurioita meriretkell√§√§n.

Telemetriadatakuvaajat.

Luetteloon


Ilmari-XVII (1979-09-09)

  • Ilmari-X kunnostettuna
  • L√§ht√∂: 1979-Syyskuu-09 klo 11:00 OH3HV:n pihalta Hollolasta
  • L√∂ytyi Sysm√§st√§, OH1OZ

Luetteloon


Ilmari-XIX-? (1980-05-25)

Tällaisesta on kuulopuheita, mitään tietoa ei löydy esim. Vipusesta.

Luetteloon


Ilmari-XIX alias "Ilmari-98" (1998-07-18)

Harri Hyvösen, OH6VM, kirjoittamat jutut: Ilmari-XIX

Timo Pekurisen, OH2JBB, kertomaa Ilmari-XIX haku

Lentoprofiili pallon nousun ajalta:
  

(PDF)

APRS:n saamaa korkeustietoa lennon ajalta:
  

(PDF)   (Time/Pos/Alt data)

Kirjoitettava lisää..

 

Valid HTML 4.01!   Z Elisa Communications
This page is Links enhanced for additional browsing pleasure.